KAREL

                                                            

                                                             FILM POHLEDEM TEREZY HERZ POKORNÉ

Film KAREL je lehkým, avšak emocionálně velmi silným dotekem života Karla Gotta. Vypráví o tom podstatném pro muže, který už nehledá -  ví. Nitky jeho života jsou pospojovány a on nám s laskavostí, citem, nadhledem a humorem sobě vlastním ukazuje, co je pro něj podstatné. Obklopen rodinou, těmi, které miluje, pozvolna, s noblesou a v úctě odchází, avšak film o odcházení není. Naopak. Je o životě, o lásce, jež má mnoho podob. Jedná se o portrét velmi osobní, intimní, a tím i vzácný.

Touha, vášeň, naprostá profese mistrova, které bylo podřízeno vše, hrají prim, a pak samo sebou vděk, a také oddanost publiku, které ho utvořilo a do jehož srdce se vepsal zlatou nití. Jedno bez druhého by nebylo. Na plátně probíhají různé etapy Gottova života a my až hmatatelně cítíme onu obrovskou výměnu energie,  probíhající mezi ním a jeho publikem. Co vydává, vrací se zpět ve vzájemném nadšení a úctě. Geniální interpret, obklopen skvělými tvůrci s vynikajícími kolegy, to vše tvoří koloběh věčné inspirace, která otevírá srdce všech zúčastněných. Směr určoval pouze on sám, klíčem je opravdovost, autentičnost, otevřenost a pokora. Není, kdo by si neutvořil svůj vlastní obraz Karla Gotta, a to dle toho, jakou životní fází ho jeho zpěv provázel, a v jaké situaci se s ním „potkal“, co se dočetl nebo si třeba jen tak domýšlel. K mání bylo kde co, vznikající z důvodů všemožných. Teď hovoří on sám a my v tichu kinosálu posloucháme, díváme se. 

Kamera režisérky Olgy Malířové Špátové a jejího muže Jana Malíře nás provádí intimními momenty rodiny Gottovy, aby se ponořila do duše hlavního představitele a zazrcadlila ji v okamžicích ticha, dala jí znít v proudu slov nebo tónu jeho slavných písní. Film má několik rovin. Bouřlivý život naplněný vším, co bylo k mání, co doba nabízela, vším, co tvoří člověka a vede ho k radosti, štěstí, smutku, přijetí, odpouštění, vděku, pochopení, smíření. Obrovský úspěch zde i v zemích sousedních, stopa za oceánem, na bojišti z nejtěžších. Potkáváme se s mužem, který, poučen pády druhých, nikdy neusnul na vavřínech, mužem, pro kterého byly tím hlavním jeho hlas, písně, přátelé, publikum a pak, po letech věnovaných „všem“, se staly tím zásadním společné chvíle a láska ženy Ivany a dcer - těch nejbližších. Vidíme, jak se mění a sílí jeho charisma nabyté životní poutí. Vidíme nadšeného kluka, který chtěl žít, zpívat, bavit druhé i sebe a dělal pro to naprosto vše. Vidíme mladého muže, který se proměnil ve své písně, jež ho raketově vynesly na Olymp jeho vlastních snů, vidíme muže na vrcholu sil, který sklízel úspěchy, kdekoliv se objevil a jemuž svět, který miloval, ležel u nohou, což neznamená, že by nemusel tvrdě pracovat, a že by neplatil svoji daň za život na výsluní, nedělal chyby, ústupky, sám zranitelný nezraňoval a potkáváme se s mužem na sklonku života, který již ví, s pokorou přijímá, co přichází a přes svoji rozbitnost se vší silou bojuje pro ty a za ty, které miluje. Osobní proměna mistrova, zrcadlící cestu k poznání, které je sice nepřenosné, on se však přesto snaží podat výpověď.

„ Karel Gott se filmu věnoval s neobyčejnou energií a upřímností, přinášel nápady, přál si, aby interpretace jeho života tvorby byla autentická a pravdivá. Chceme vytvořit otevřený film o člověku s výjimečným nadáním, ale i neuvěřitelně skromnou, slušnou a laskavou povahou.“, tak představuje svůj dokumentární film paní režisérka a přesně tak také na diváka působí. Je v něm ukryto několik poselství, která promlouvají k člověku podle toho, jak on sám vnímá svět kolem, běh lidského života a jedno jasně vyřčené  Nepromarnit  žádný, byť i ten sebemenší okamžik  štěstí, a s vděkem a naplno ho prožít... 

Foto: Karel Gott Agency

Fotogalerie