Identita – příběh českého grafického designu

Státní symboly, poštovní známky, bankovky, loga institucí, ale i knihy, dopravní značky, orientační systém v metru, obaly výrobků či filmové plakáty – to vše je součástí formování české národní identity. Jak tyto ikonické návrhy vznikaly a kdo za nimi stojí? Na to odpoví rozsáhlý kulturní projekt Identita – příběh českého grafického designu. Stejnojmenný televizní cyklus vznikající v koprodukci s Českou televizí s moderátorem Alešem Najbrtem právě natáčí režisér Jakub Skalický. Rozsáhlá výstava, výpravná monografie a celovečerní dokumentární film vznikají současně.

Ladislav Sutnar, Karel Teige, Alfons Mucha, Jan Solpera, Rostislav Vaněk, Clara Istlerová,  Petr Babák, Robert V. Novák, Tomáš Brousil, Marek Pistora, František Štorm, Zuzana Lednická – to je jen zlomek výčtu osobností, které se podílely či podílejí na vytváření obrazu našeho národa nebo formují veřejný prostor a jeho proměnu od 20. století po současnost. V Česku doposud nebyl detailně zmapován obor tuzemského grafického designu, který je přitom respektovaný i v zahraničí a tvorba jeho předních osobností by vydala na samostatné monografie. Identita vzdá také hold výrazné generaci tvůrců, kteří český grafický design formovali, jako byl například nedávno zesnulý typograf a pedagog Zdeněk Ziegler, s nímž tvůrci natočili v jeho devadesáti letech jeden z posledních rozhovorů.

 „Identita – příběh českého grafického designu je oslavou české kreativity. Jde o projekt se širokým audiovizuálním záběrem ve formě televizního cyklu, monografie, výstavy a dokumentárního filmu, který bude mít trvalou hodnotu a laická i odborná veřejnost se k němu bude moci opakovaně vracet,“ říkají autoři Identity Filip Blažek a Linda Kudrnovská a producent Michal Gregorini z grafického studia Mowshe. Cílem tvůrců je kromě představení více než stoleté historie oboru i poukázat na jeho vliv na společnost. Grafický design každého člověka celoživotně provází, málokdo ale ví, jaké příběhy za ním stojí. Samotní grafičtí designéři tento obor vnímají především jako službu veřejnosti, která slovy Zdeňka Zieglera „může někdy souviset s uměním“.

 „Pořad o grafickém designu tady dlouho chyběl, myslím, že na něj už všichni čekají a že je to něco, co by mohlo být i velice zábavné. Navíc má u nás tento obor obrovskou tradici, jména jako Sutnar nebo Teige jsou dodnes známá po celém světě,“ říká průvodce televizním cyklem Aleš Najbrt. Právě vznikající sedmidílný televizní cyklus se objeví na obrazovkách veřejnoprávní televize v roce 2024.

Smyslem výstavy, která odstartuje příští rok na jaře v regionech a v plné míře vyvrcholí na podzim příštího roku v Museu Kampa, bude objasnit, jak jednotlivá díla vznikala a jak pozitivně či negativně ovlivnila nebo ovlivňují naše životy. Podle autorů projektu si pod pojmem grafický design nelze představit „jen“ krásně zpracované knihy, jsou to i varovné nápisy nebo plakáty nacistické či komunistické propagandy. Identita v Museu Kampa bude tak příležitostí k diskusi pro pochopení celého oboru grafického designu, na který mohou být Češi právem hrdí. Komisařem výstav je David Korecký a autorem architektonického řešení je skupina Okolo (Matěj Činčera, Jan Kloss, Adam Štěch). Výstava bude existovat i ve verzi pro spolupráci s Českými centry a zastupitelskými úřady v zahraničí. Připravovaná knižní publikace editorky Lindy Kudrnovské v designu Adély Svobodové nabídne v české i anglické verzi stěžejní díla a profily osobností, historické milníky, nepublikovaná díla, rozhovory či eseje řady odborníků i ze zahraničí. Své sbírky autorům zpřístupnilo Uměleckoprůmyslové museum v Praze, Moravská galerie v Brně, Památník národního písemnictví, Moravská zemská knihovna, Městská knihovna v Praze nebo Národní muzeum.

Celovečerní dokumentární film režisérky Kateřiny Mikulcové bude určený tuzemským i zahraničním divákům. Nabídne příběhy známých i méně známých značek a ukáže, že špičková grafická tvorba vzniká v Česku i dnes. Autory loga a vizuálního stylu projektu Identita je Studio Marvil (Olga Benešová, Jiří Karásek, Tereza Saitzová), speciální písmo pro něj vytvořil Tomáš Brousil. 

 

Fotogalerie