Filmový portrét Jaroslava Kučery, jednoho z nejvýznamnějších českých kameramanů na čt art

Dokument Jaroslav Kučera Zblízka sleduje cestu českého kameramana, který se podílel na nejvýraznějších dílech československé kinematografie. Kučerova estetika filmového obrazu byla natolik nepřehlédnutelná, že poutala pozornost i zahraniční filmové kritiky. Filmy, na kterých spolupracoval především s Věrou Chytilovou, ale i řadou dalších předních československých režisérů a režisérek, se zapsaly mezi klenoty československé nové vlny i pozdější éry. Citlivý portrét jednoho z nejvýznamnějších českých kameramanů.

STŘEDA -  25. 3. 2020 ČT ART ve 20.55 hod.

Na úspěchu filmů jako Až přijde kocour, Démanty noci, Sedmikrásky, Všichni dobří rodáci, Adéla ještě nevečeřela či Noc na Karlštejně měl kameraman Jaroslav Kučera klíčový podíl. Tvůrci dokumentu Tomáš Michálek a Jakub Felcman vyzvali jeho spolupracovníky, rodinné příslušníky a znalce jeho rozsáhlého díla, aby se pokusili vystihnout jedinečnost Kučerova přínosu české i světové kinematografii. V průběhu hodinového snímku nechali nahlédnout také do jeho méněznámé, experimentální tvorby. 

"Dokumentární portrét umožní divákovi vstoupit do dialogu s tvorbou Jaroslava Kučery,” říká Jakub Felcman, režisér filmu. “Celý projekt odstartoval před více jak pěti lety. Zatím se nám podařilo podílet se na vydání knihy Mezi-obrazy Kateřiny Svatoňové a být u velké výstavy v Domě umění města Brno. Filmy Věry Chytilové a vlastně tím i Jaroslava Kučery zásadně utvářely moje vnímání o filmu. Měl jsem to štěstí zažít Věru Chytilovou, troufnu si říci - zblízka - a vždycky jí a její rodině za to budu vděčný," doplnil Tomáš Michálek, druhý z režisérů filmu.

“Kameramani bývali v klasické kinematografii většinou neviditelní - měli rozhodující vliv na vizuální koncepci filmu, ale často je zastínila jména režisérů. Kučerova pozice byla výjimečná a jeho filmový portrét o tom vypovídá. Tento dokument budeme nabízet společně s těmi filmy, pod nimiž je Kučera podepsán jako kameraman - věřím, že diváci toto spojení ocení”, říká generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.