CUKRÁŘ - Izraelsko - německé romantické drama

                                                                  

Izraelsko - německé romantické drama „ The Cakemaker“ mělo světovou  premieru během letošního MFF v Karlových Varech a okamžitě se stalo miláčkem publika.

Jde o nesmírně citlivý komorní příběh o lásce, zasažené osudovou ranou, která ovlivní stejnou měrou život jeho dvou hlavních aktérů. Oba se ocitají v čase hledání, poznávání a rozhodování se. Vedlejší role, prolínající se s těmi hlavními, voní čokoládou, vanilkou a kávou, je chuti sladké, v ústech křupe a rozplývá se a patří umění cukrářskému. 

Thomas žije v Berlíně a v malém cukrářství na jedné z hlavních ulic provozuje umění, jehož je mistrem. Izraelského obchodníka Orena okouzlí ne pouze jeho um cukrářský, ale i on sám. Vznikne křehký vztah, který se promtně stává pro Tomase zásadním. To, že jeho milenec je ženat a má v Jeruzalémě syna je mu známo od prvopočátku. Schůzky obou probíhají pravidelně, v čase kdy Oranovu přítomnost vyžaduje Berlínská pobočka firmy. Jednoho dne se nevrátí, na telefonu je záznamník, jediné co po něm zůstalo, jsou zapomenuté klíče od Jeruzalémského bytu. Thomas se vydává na cestu, jež je evidentně jeho osudem. Jde po stopách své lásky, potká  Oranovu ženu Anat, jež se snaží, jako čerstvá vdova, najít svoji kotvu, najít sama sebe v čase, kdy je odkázána na pomoc rodiny. Její malá košer kavárnička příliš neprosperuje, cesty obou, se prolnou. Thomas, pod „falešnou“ identitou, získá u Anat práci a začne se odvíjet příběh, který není očekávatelný a jehož děj poznamenává stále přítomná, bolestná, německo – židovská otázka. „ Film je zasazen do melancholického, ale živého obrazu Jeruzaléma. „ říká pan režisér Ofir Raul Graizen. „ Vycházel jsem při jeho tvorbě z vlastní zkušenosti. Vyprávím o postavách toužících se osvobodit od národnosti, sexuality i náboženství. Je to příběh protkaný láskou k lidem, k životu, k jídlu. Je to můj příběh. Vyprávění putuje mezi Berlínem a Jeruzalémem, mezi západem a východem, mezi minulostí a přítomností. Na cestě se Thomas, hledající  lék na vlastní ztrátu, setkává s konfliktem mezi náboženstvím a sekularismem uvnitř Izraele. Téma košer praktik, důležitosti šábesu a význam tradice v sekulární společnosti se stávají překážkou v Thomasově cestě za rozhřešením, vznášejí pochybnosti do každé jedné stránky jeho existence a nabízejí mu jiný nový pohled na ztracenou lásku. Metaforickou léčbou rány, způsobené osobní tragédií, představuje pečení. To je smyslnou, obrazovou a erotickou činností, která připomíná dětství, mateřství a rodinu...“  Pan režisér vypráví svůj příběh o následcích dvojího života předčasně zemřelého obchodníka Orana jemným, a zároveň velmi silným způsobem. Minimalistické jednání jeho dvou hlavních protagonistů je opozitem toho, co se děje uvnitř v nich samých. Zdánlivý klid skrývá silné emoce. První muž za kamerou má svůj život mimo filmu silně propojen s gastronomií a jejími kouzly (vyučuje o blízkovýchodní kuchyni, píše knihu o vaření), a je to vidět.. „Cukrář“ je jeho prvním celovečerním filmem a já mu přeji , aby ten, který právě připravuje, byl nejméně stejně tak úspěšný. Je opravdu radost sledovat příběh na plátně. Tim Kalkhof a Sarah Adler jsou ve svých rolích vynikající, naprosto opravdoví a přirození, není pro ně problém, vtáhnout vás do děje, jehož velká část se odehrává v malé kuchyňce jedné Jeruzalémské kavárničky. 

 

Fotogalerie