BLADE RUNNER 2049

                                                

Dlouho očekávaný Balde Runner 2049 je v našich kinech. Žádný film nebyl tolik ohlašován a přitom stejnou měrou utajován jako právě tento sci-fi thriller, jež je volným pokračováním legendárního Blade Runnera z roku 1989. Pracovali na něm profesionálové z nejlepších i naše postprodukční studio UPP bylo již od příprav v tomto projektu pevně zaangažováno a také pevně vázáno slibem mlčenlivosti, stejně jako všichni ostatní. Tajemstvím opředený a fanoušky svého kultovního předchůdce netrpělivě očekávaný Blockbuster, je tedy na světě a nemá to lehké. Jeho „starší bratr“ je jednoznačně jedním z nejvýznamnějších děl světové kinematografie. Ovlivnil celou kulturu své doby - tvorbu hudební, výtvarnou i módní, stal se průkopníkem zcela nového žánru: neo-noir cyberpunk, přednáší se o něm na universitách. Rydley Scott získal své přední místo na Olympu filmových režisérů, stal se ikonou a pro většinu filmových fanoušků jí zůstal dodnes. Když před 35lety na filmu pracoval, neměl tušení, jak veliký dopad bude jeho dílo mít: „Když točíte vůbec na takové věci nemyslíte. Ale věděl jsem zcela jistě, že jsme vytvořili něco opravdu výjimečného.“  Blade Runner v mnoho ohledech předběhl dobu, podařilo se mu předpovědět celou řadu společenských problémů, které postupem času nabyly na významu – nastiňuje problémy úpadku městských oblastí, klimatických změn, genového inženýrství, přelidnění, rozklad společenských a ekonomických vrstev a další. Představitel ústředního hrdiny Ricka Deckarda Harrison Ford říká: „ Myslím, že jak se technologie vyvíjely a lidé začali vnímat některé z problémů ve svém každodenním životě, získávali ještě mnohem větší důvody k tomu, proč přijmout za svá témata, která Blade Runner řešil.“

Doba pokročila a na scénu přichází nový Blade Runner (Ryan Crosling).  Je důstojníkem Losangelské policie, jmenuje se K a třicet let po událostech prvního filmu odhaluje tajemství, které je natolik zásadní, že by mohlo zcela rozvrátit poslední zbytky lidské společnosti. Je nucen zahájit pátrání po Rickovi Deckardovi (Harison Ford) bývalém Black Runnerovi, který je již 30 let nezvěstný a zdá být klíčem k rozřešení situace. Je-li to vůbec možné, za jakých podmínek a o co se vlastně jedná zjistíte v kině - nebudu vám kazit zážitek tím, že bych předem prozradila, co má být odhaleno až během filmu. Každopádně se na plátně objevují jak lidé, tak replikanti a ačkoli vypadají prakticky stejně, jsou ve skutečnosti velmi odlišní – jedni se rodí, druzí jsou vyráběni. Kdo se rodí má duši, ale jaká ta duše doopravdy je? Je výhradně lidská? Mnoho otázek si zde člověk pokládá, na některé odpovědi dostává, na jiné si musí přijít sám. Většina postav má více vrstev a tak se otázky s nabývajícími možnostmi různých odpovědí, jež přináší děj, množí. Muži na plátně jsou tvrdí a rozhodní, dámy každopádně krásné – některé půvabné a rozbitné, jiné tvrdé a nezničitelné. Celému příběhu jednoznačně vévodí vizuální stránka filmu. 

Tvůrci jsou velmi odvážní, moc dobře vědí, že když dva dělají totéž, není to nikdy totéž, musí tedy přijít pohled, jež ctí vizi původní, ale stojí samostatně - je odlišný. Rydley Scott i scénárista Hampton Fancher (spoluautor prvního scénáře) byli přítomni od naprostého začátku. Rydley Scott sehrál zásadní roli při vzniku filmu a stal se vedoucím výroby, Hampton Fancher napsal povídku, podle které pak Michael Green (Vražda v Orient expresu, Logan: Volverine) vytvořil konečný scénář. Do režijní židle usedl v současné době vysoko ceněný kanadský režisér Denis Villenvue (Příchozí, Sicario, Zmizení ...). To že mu producenti film svěřili, bere jako jeden z největších komplimentů své kariéry. Měl pouze jednu podmínku – požehnání  Rydleyho Scotta, kterého obdivuje a nesmírně si ho váží. Stalo se a k tomu dostal i příslib, že kdykoli bude potřebovat, bude mu pan režisér k dispozici. Tým jak herecký tak realizační si Denis Villenvue vybral vynikající  a my máme před sebou 163minutový opus o jehož osudu rozhodnou návštěvníci kinosálů po celém světě...

PS:

Pro mne osobně je film dlouhý – Rydley Scott se musel s příběhem vejít do dvou hodin - přesto, že měl nápadů daleko více, musel je oželet a získal tak podstatně větší konečný efekt. A pak jeden herec je absolutně nenahraditelný – jeho vyzařováním a silou projevu zde nevládne nikdo –  Ruthger Hauer - protivník prvního Blade Runnera “Roy Batty“ – škoda.  

Fotogalerie