AMERICKÁ IDYLA

                                     FILM POHLEDEM TEREZY POKORNÉ

                                                              

Dílo dalšího z velkých spisovatelů se během dvou posledních měsíců objevuje na plátnech našich kin. Tentokrát učaroval filmařům román Filipa Rotha „Americká idyla“. A zdaleka ne pouze jim, protože za něj tento autor, jež je považován jak kritikou tak i svými kolegy za největšího žijícího amerického spisovatele, získal roku 1998 Pulitzerovu cenu za beletrii. Tím je vidět, jak nelehké sousto si britský herec Ewan McGregor pro svůj režijní debut na velkém plátně zvolil. A hned je třeba také říci klobouk dolů, neb vskutku ne často, zaznívá potlesk na novinářských projekcích, tak jako tomu bylo zde. Dámy a páni kritici zůstali sedět na svých místech až do chvíle, kdy zmizel z plátna poslední titulek. Co napíší, se uvidí...

Před sebou máme veliký příběh rozpolcené Ameriky šedesátých let a veliký herecký koncert jež rozdupává srdce svých protagonistů. Zdánlivá idyla houpající nás na vlnách sentimentu neexistuje, neboť sémě sváru již žije v jejích útrobách. Ostatně vše je vždy jinak, jak už všichni víme. Zdání klame, neb se nacházíme na planetě Zemi, možná té největší škole našeho Universa – tedy pro člověka určitě – takže vzhůru do toho. A o co běží zde? Před námi se odehrává příběh jedné rodiny v turbulentní době, kdy děti ještě trochu více revoltují proti rodičům, kdy jsou hrany ještě o trochu ostřejší, než bývá běžné . Na začátku se dva mladí, krásní a úspěšní lidé potkají, zamilují, odstěhují na venkov, povijí roztomilou dcerušku a žijí šťastný život příkladné rodiny jak z titulních stran časopisů. Jedinou drobnou čmouhou na tomto obrázku se zdá býti pouze koktání milovaného dítěte. Roky běží, dcerka dospívá a je tu jiná Amerika, začíná válka ve Vietnamu, přidají se černošské nepokoje, neb vždy se vše sveze se vším a máme tu zločin. Zločin, který hlavnímu představiteli, jemuž všichni přezdívají Švéd, promění šťastný život v trosky, ze kterých není úniku. Výrazněji děj neprozradím, jděte do kina, stojí to za to. Doufám jen, že se tam nepoznáte i když každý máme svého kostlivce ve skříni, určité své pocity zavřeny hluboko v duši, svoji Pandořinu skříňku. 

Po filmovém plátně běhá mnoho otců, hledajících své ratolesti, mnoho hrdinů, kteří nepřestanou milovat své děti, děj se co děj a to až do chvíle, kdy se neděje už nic. Ovšem tento muž, v podání pana režiséra, se mně vskutku dotknul, stejně jako takřka všechny další postavy.

„Posledních patnáct let jsem snil o tom, že budu režírovat celovečerní film, nenarazil jsem ale na ten pravý příběh. V Americké idyle jsem našel vše, co jsem hledal. Měl jsem obrovské štěstí, že jsem mohl film natočit a je přesně takový, jaký jsem ho chtěl mít.“ říká Even MacGregor, šťastný manžel, otec čtyř dcer a velmi úspěšný herec, kterého známe např. z filmů: Trainspoting, Star Wars, Velká ryba, Moulin Rouge, Ostrov, Kasandřin sen, Muži kteří koukali na kozy, Emma atd.....atd...atd.

Jako svoji partnerku si vybral americkou modelku a zkušenou herečku, majitelku Oscara, Zlatého globu i ceny BEFA za vedlejší roli ve filmu Čistá duše Jennifer Conney. Roli společné dcery svěřil Dakotě Fanning. Filmografie této 22ti leté herečky a profesionální tenistky je již poměrně dlouhá, před kamerou stojí totiž od svých pěti let, stejně jako její sestra Elle, která nedávno exelovala ve filmu Tři generace. Dakota má zkušenosti i s takovými režiséry, jako je například Steven Spielberg, takže jak vidno, pan režisér střílel najisto a trefil do černého, proto nezbývá, než vás pozvat do kina a popřát silný zážitek... 

                                                                          

 

Fotogalerie