BETTER MAN

                                                             

Better Man je naprosto originálním filmem, který se stal hitem hned, jak se objevil na filmovém plátně, a to díky jednomu geniálnímu nápadu, který jej zcela odlišil od všech ostatních hudebních životopisných filmů vyprávějících o vzestupu a pádu největších hvězd svého oboru. Vzestup a pád, touha, vášeň, opojení, splněný sen, který zabíjí, o tom vypráví i Better Man, který se ale díky svému hlavnímu představiteli stává pro diváka doslova od prvního okamžiku magickým. Jako by byl horečným snem, jízdou na horské dráze pocitů vyvolaných neskutečnou energií, kterou je celý film doslova nabitý. 

Britská popová hvězda Robbie Williams, jemuž dal režisér, scénárista a producent filmu Michael Gracey podobu šimpanze, vás prostě dostane. Dostane vás, a to vůbec nemusíte být jeho fanouškem, jeho hudební žánr nemusí být vaším šálkem čaje, jeho popularita a života běh se může odehrávat zcela mimo fokus vašeho zájmu. Přesto. Alespoň mě osobně se to stalo, a o to překvapivěji pak působí kouzlo tohoto filmu. Samo sebou jsem věděla, že Robbie Williams existuje, ale vůbec bych nečekala, že mě jednou v takové míře, a už vůbec ne v takové podobě, okouzlí. 2 hodiny 16 minut jsem se s naprostým zaujetím dívala na opici. Opici, kterou si člověk zamiluje již během prvních pár vteřin filmu, opici, díky níž se emoční svět hlavního protagonisty stává ještě zřetelnějším, a příběh získává větší přesah a nadčasovost. Hlavním kouzlem jsou oči. Oči ve tváři šimpanze, jež jsou bránou do duše Robbi Williamse. To ony vyprávějí celý příběh, zrcadlí každou pohnutku, emoci, vše, co se odehrává za „maskou“ nasazenou světu. Ostatně sledujeme také Williamsovo dětství, dospívání, jeho splněný sen, kdy se v 16 letech ocitá v naprosto toxickém prostředí uprostřed zničujícího boje s mámivým nástrahami závratné popularity a vlastními, zcela soukromými smrtícími démony. 

Film vznikal 7 let a Michael Gracey měl jistě již svoji představu, když položil Robbie Williamsovi otázku, jaké zvíře by ho mohlo definovat. Dovedu si představit výraz jeho tváře, když mu hrdina budoucího filmu nesměle odpověděl: „Lev?“Prakticky okamžitě jsem to změnil na opici.“ říká v jednom ze svých interview se smíchem Robbie Williams. „Já jsem excentrik a mám rád jiné excentriky, takže jsme si s Michaelem okamžitě rozuměli, a i když mi realita opice na plátně zprvu vyrazila dech, zároveň mě také okamžitě nadchla. Michael je pro mě génius a měl jsem k němu naprostou důvěru. Když jsem pak viděl poprvé film v celku, byl jsem fascinován, jak radostná je tam energie, momenty dojetí, a najednou se najdeš uprostřed Trainspottingu.“  Ano, je nutno říci, že kapesník je potřebnou rekvizitou pro návštěvníky filmu, i když víme, jak vše dopadne, že divoký teenager najde svoji cestu a i zadostiučinění, za které nakonec může být vděčný pouze sám sobě a odvaze a síle sám sebe překonat. „Spolupráce s Robbie byla ohromná, jsem mu vděčen za důvěru a respekt k představě, jakou jsem měl. Na scénáři nezměnil jedinou větu, jediné slovo.“ říká pan režisér, skutečný mistr oboru, ze kterého vzešel, a tím jsou vizuální efekty. Není tedy divu, že opice, ve kterou je proměněn hrdina filmu, je naprosto dokonalá ve veškerém svém konání, a to až do nejmenšího detailu. Michael Gracey začínal jako animátor, své výtvarné nadání propojil s láskou hudbě a využil k režii hudebních klipů. Mezi režiséry celovečerních filmů se tento talentovaný Australan zapsal r. 2017 svým debutem – The Greatest Showman (v titulní roli Hugh Jackman), který okouzlil publikum celého světa a zařadil svého tvůrce rovnou mezi nejzajímavější režiséry planety. Nyní máme tedy před sebou jeho druhý celovečerní hraný film. A kdo ztvárnil hlavní postavu tentokrát? V dětství se v Robbie Williams proměnil nesmírně opravdový, a ve své opičí podobě dojemný Carter J. Murphy. Následuje ho Britský herec Jonno Davies, který přinesl do filmu naprosto výjimečnou energii. Je dokonalý jak v tanečních číslech, tak v pohybu civilním, v každém gestu i pohledu je 100% Robbie Williams. A pak se do sebe sama prolíná samozřejmě i pan Williams. Za nejbližšího spolupracovníka si pan režisér vybral norského kameramana Erika  Wilsona, který bezesporu přinesl nemalý díl na celkovém dojmu, jaký si z Better Mana divák odnáší domů. Filmu, na jehož konci vyvstává v mysli otázka: „Kým vlastně ve skutečnosti zde na planetě Zemi je člověk…..co je naší cestou jako lidstva.''

 

Fotogalerie